jangan putus asa

jangan putus asa

24 November 2013

AL-QURAN DAN TERJEMAHNYA


Hai anak-anak Adam, jika datang kpdmu rasul-rasul daripada kamu yg menceritakan kpdmu ayat-ayat-Ku, maka barangsiapa yg bertakwa dan mengadakan perbaikan, tidaklah ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

Dan orang-orang yg mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, mereka itu penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.

Maka siapakah yg lebih zalim daripada orang yang membuat-buat dusta terhadap Allah atau mendustakan ayat-ayat-Nya?

Orang-orang itu akan memperoleh bahagian yg telah ditentukan untuknya dalam Kitab (Lauh Mahfuzh); hingga bila datang kpd mereka utusan-utusan Kami (malaikat) untuk mengambil nyawanya, (di waktu itu) utusan Kami bertanya: "Di mana (berhala-berhala) yg biasa kamu sembah selain Allah?"

 Orang-orang musyrik itu menjawab: "Berhala-berhala itu semuanya telah lenyap dari kami," dan mereka mengakui terhadap diri mereka bahwa mereka adalah orang-orang yg kafir.

 Allah berfirman: "Masuklah kamu sekalian ke dalam neraka bersama umat-umat jin dan manusia yg telah terdahulu sebelum kamu. Setiap suatu umat masuk (ke dalam neraka), dia mengutuk kawannya (yg menyesatkannya); sehingga apabila mereka masuk semuanya berkatalah orang-orang yg masuk kemudian di antara mereka kepada orang-orang yg masuk terdahulu: "Ya Tuhan kami, mereka telah menyesatkan kami, sebab itu datangkanlah kpd mereka siksaan yg berlipat ganda dari neraka". 

Allah berfirman: "Masing-masing mendapat (siksaan), yg berlipat ganda, akan tetapi kamu tidak mengetahui". Dan berkata orang-orang yg masuk terdahulu di antara mereka kepada orang-orang yg masuk kemudian: "Kamu tidak mempunyai kelebihan sedikitpun atas kami, maka rasakanlah siksaan karena perbuatan yg telah kamu lakukan". (QS:Al-Araf/7:35-39)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan